Představte si, že můžete cestovat
časem, že se můžete přemístit do minulosti a některé pochody
tam pozměnit. Na toto téma bylo napsáno nespočet knih, povídek,
natočeno nespočet filmů a objevuje se i v některých hrách. A už
podle názvu je jisté, že čas bude hrát nemalou roli i v této hře. Hlavní hrdina se díky své technicky zdatné kamarádce
zaplete do dějin nejen svého království, ale celé planety a
jejích dějin.
Technicky se jedná o klasické JRPG,
máme postavičku, kterou ráno matinka vykáže z postele, a
pobíháme s ní po mapě. Zde je několik rozdílů, oproti podobným
konceptům, na mapě na nás nikdo nezaútočí, ta slouží jen k
přesunu mezi jednotlivými instancemi, tzn. městy, dungeony apod.
Teprve v těchto můžeme být napadeni, u některých nepřátel se
můžeme napadení vyhnout a při boji se pohled nemění, zůstává
na něm naše skupina a nepřátelé, ale k bojům se ještě vrátím.
Jelikož hra původně pochází z roku 1995, kdy vyšla na SNES
(Super Nintendo Entertainment System) je grafika pro DS mírně
přepracována aby si zachovala své původní kouzlo a rozhodně
neurazí i oko moderního hráče. Prostředí jsou prokreslena do
nejmenších detailů což je i potřebné, protože některé
bonusové předměty získáme právě díky tomu. Navíc postavičky
jsou zpracované tak detailně, že i na opravdu malé ploše se
tvůrcům podařilo zpracovat i mimiku obličejů, jak se jim to
povedlo moc nechápu, ale funguje to. Příkladem, když vtrhnete do
sídla mocného čaroděje a on proti vám pošle své stráže,
které vyjedou na pohyblivém chodníku, jenž se bohužel (bohudíky)
nezastaví a shodí je do propasti, tak postava, která vede partu se
otočí k hráči a překvapeně zamrká, což je dobrý výkon na
to, že celá figurka se skládá z pár pixelů.
Děj, to je to proč vás tato hra
přitáhne a to hned několikrát i po dohrání. Tvůrci totiž zaimplementovali konců hned několik! V jednom můžete hru dohrát
i bez hlavní postavy, což se víceméně omylem povedlo i mě.
Celkový součet všech možných ukončení přesahuje číslo 10
takže máte hned několik důvodů, proč hru hrát znovu a znovu a
znovu... Na rozdíl od jiných RPG si tu členy party můžete
maximálně přejmenovat, postavy jsou hotové, mají svůj
specifický vzhled, speciální vlastnosti a své chování. Pro
každou postavu najdete zbraně, které může používat pouze ona,
je to vlastně logické, protože postavy pocházejí z různých
časových období a těžko robota učit bojovat z mečem a naopak
bojovníka, zakletého v žabáka třeba s laserovým dělem.
Zpočátku mi přišel dost jednoduchý
a lineární, potkáte blonďaté třeštidlo, ze kterého se časem
vyklube princezna (to není spoiler, ono se to dá vysledovat od
začátku, a třeba už způsob jak se s vámi seznámí je dost
specifický), která se po nepodařeném pokusu o teleportaci ztratí
kdesi v čase, vy máte za úkol ji nalézt a zachránit... Nuda, že?
Takže pokud by se jednalo o AAAAA titul určený pro postižené,
tvůrci by měli o příběh postaráno a hurá do boje, ale tady je
to jen pár hodinové dobrodružství pro rozehřátí, princezna je
tedy zachráněna a, a dost, víc už nevykecám. Jen , že po 30
hodinách hraní ještě zdaleka nemáte všechno splněno a to
brouzdáte 64000 let do minulosti a na druhou stranu až do konce
času. Ve hře je i dost dialogů, které jsou důležité a směrují
vás tam kde se nachází věc, která vám může dost usnadnit
život nebo vás provádějí historií celé planety. Hra není
rozhodně tak ukecaná jako předešlé dobrodružství v Tokiu (The
World Ends With You), které je na dialozích víceméně postavené,
ale když už se tu něco povídá vyplatí se poslouchat a možná
přijde i kouzelník...hmm zase spoiler. Ano, postavy se naučí i
kouzlit, tedy alespoň některé a vězte, že při bojích se bez
toho neobejdete.
A dostáváme se k tomu, bez čeho by
se pořádný fantasy RPG neobešlo, k bojům. Boje probíhají
následovně: někdo vás napadne (nebo naopak), postavy se
rozestoupí na obrazovce a na spodní obrazovce se objeví menu s
příkazy co můžete dělat, vše se odehrává jakoby v reálném
čase a je ovlivněné rychlostí, té které postavy. Takže pokud
jste nejrychlejší začínáte, ale vidíte jak nabíhá čas i
ostatním postavám v partě, můžete zvolit jestli budete útočit,
nebo použijete technickou či magickou sílu a případně nějaký
předmět. Hned poté co si vyberete, začínáte útočit a jelikož
můžete mít v partě maximálně tři postavy, takto probíhá boj
i u nich. Když, ale budete dlouho váhat s výběrem, bude to mít
negativní dopad s tím, že dřív zaútočí nepřítel a může
vás usmažit dřív než se rozhoupete, čas boje se totiž zastaví
až při podmenu jednotlivých položek Attack/Tech/Item. Takže
princip bychom měli, teď se pomalu dostáváme k bossům a to je
docela lahůdka, tady zjistíte, že tupé mlácení mečem bez
rozmyslu jen tak k dobrému výsledku nevede. Bosů je poměrně dost
a na každého platí jiná taktika, zatímco jeden je imunní proti
fyzickým úderům, druhý proti ohni, třetího musíte oslabit
magií a pak dobít mečem a nebo tyto způsoby různě kombinovat.
Závěrečný boss je opravdová lahůdka a rozhodně to není boj na
10 minut! Navíc a to je pěkná specialitka, můžete útoky mezi
spolubojovníky kombinovat, třeba sek mečem + fireball a máte
ohnivý meč, který dává silnější zranění, stejně tak i
léčení, takže místo jednoho vyléčíte celou skupinu, navíc
jednotlivé kombinace se učíte postupně jak se zvyšuje úroveň
postav a tudíž máte na nepřátele pořádnou zásobu překvapení.
Celkovou hratelnost bych ohodnotil
velmi vysoko, je to sice běh na hodně dlouhou trať, ale rozhodně
se nestane, že by vás začal nudit, občas se objeví nějaký
oříšek, který jde většinou rozlousknout cestováním v čase a
nebo se na něj můžete vykvajznout a jít zatím řešit něco
jiného, úkolů je tu dost a vlivem komplikovaného děje se jejich
počet ještě zvyšuje. Jak jsem už psal, právě děj je to co
celý ten hodinový stroj žene kupředu, co pohání kolečka času
a co vás nenechá vydechnout dokud se neprobijete všemi hrady,
jeskyněmi a chrámy.
V minulosti narazíte například na
rasu ještěrů, která se v rámci boje o přežití snaží vymýtit
plémě „opic“ a naopak, jako správný zástupce lidské rasy se
zastanete samozřejmě svých prapředků a tím spoluzaviníte
genocidu ještěrů, ale jak časem poznáte, nic není tak černobílé
jak se zdá a někteří z ještěrů přežili a po několika tisíc
letech budete moci svoji chybu napravit. Takovéhle propletence se
vám plíží v patách po celou dobru hry, když neznáte plné
souvislosti chování všech zúčastněných postav, nikdy nemůžete
vědět jestli je postava zlá i když teď to možná tak vypadá.
Někde už jsem se zmínil o tom, že
v partě můžete mít maximálně tři postavy. To je pravda,
celkově však máte možnost výběru z mnohem více charakterů a
ty na vás čekají v místě na konci času, kde se můžete zdarma
vyléčit a naučit i výše zmiňovaná kouzla, je to v podstatě
taková vaše základna, odsud se můžete pomocí portálů
přemisťovat do další časů a sem se vždy vracíte. Postavy se
k vám přidávají postupně jak se propracováváte dějem a ne
vždy musíte mít partu plnou, je to dost závislé kde se zrovna
nacházíte, některé věci můžete provést jen s určitou
postavičkou a naštěstí zde nejsou nelogičtnosti, typu počítač
v minulosti apod.
Abych jenom nechválil, občas mi
přišli některé hádanky založené na minulosti divoké,
představte si že cca tisíc let před vaším narozením, tj, kde
hra začíná, se potřebujete dostal do hor, bohužel jeden z
žebříků je poměrně zdevastovaný. Takže logicky (he) se
vrátíme do minulosti a pověsíme ještě jeden vedle toho co bude
v budoucnosti zničený. To by bylo ok, akorát, že do minulosti se
vracíme nějakých 64 tisíc let! Ukažte mi žebřík z liány co
by to vydržel, no z Ikey asi nebude. Na druhou stranu jedná se o
fantasy, tak možná jej tvůrce zaklel aby vydržel do konce věků.
Na to, že je to jediná chybička této bezesporu skvělé role
playing game si myslím, že hra si zaslouží plné hodnocení.
Žádné komentáře:
Okomentovat