To že tuhle hru u nás nikdo
nerecenzoval a snad ani nehrál mě docela překvapilo. V Japonsku
patří tato série mezi nejznámější RPG tituly řadící se po
boku Final Fantasy, proto když jsem se pídil po českém materiálu,
o čem to vlastně je, zarazilo mě, že všechny obchody sdílejí
tento poněkud svérázně přeložený text: „Ve hře Dragon Quest
IX: Sentinels of the Starry Skies začíná hráč jako městský
strážník, který byl vyslán, aby získal zpět ovoce posvátného
stromu, které má moc plnit přání. Hráči cestují rozlehlým
světem, čelí hrůzyplným nestvůrám a odkrývají epický
hrdinský příběh. Během svého dobrodružství se ve vzrušujících
soubojích utkají s mocnými nepřáteli a setkájí se se spoustou
zajímavých postav.“ (sic!)
Abychom si to ujasnili, za městského
strážníka tam určitě nehrajete, doopravdy začínáte jako
andělský strážce jedné malé vesničky, to znamená, že
vyfasujete křídla, svatozář a jdete pomáhat lidičkám od nichž
dostáváte tzv. benevolessenci což je jakási spirituální
laskavost. Tu posléze odnesete na nebeskou základnu ke stromu
Yggdrasil, na kterém po nějaké době uzraje několik plodů, fygg
se jmenují. Od začátku příjemné fantasy dobrodružství v
grafice na DS dosti nevídané, moje nadšení trošku naboural vlak,
jenž se přihrne jak velká voda jen co ovoce uzraje narazí do
stromu, ovoce opadá a vám se zatmí před očima. Tímhle končí
takový malý herní tutoriál a vy se zjevíte jako obyčejný
človíček, bez křídel, jehož mise je jasná, získat zpět svoji
cestu na nebesa. Jediné co vás od normálních smrtelníků
odlišuje je to, že stále můžete vidět a komunikovat s duchy a
to si pište, že se vám to bude nejednou hodit.
to v jrpg bývá tahové, což mi nevadí, člověk u toho
aspoň nezláme DS vejpůl. Potvůrky jsou takové roztomilé, řekl
bych. Ne přeslazené, jen roztomilé. Rovněž jménosloví
jednotlivého potvorstva je velmi povedené a skládá se z různých
slovních hříček jako např.: rytíř v černém brnění se
jmenuje „Bad Karmour“, pytel plný magmatu je potom „Bagma“,
motýlek může být buď „Batterfly“ nebo „Betterfly“ a
potkáte i potvory známější mezi něž patří třeba
„Bewarewolf“ a jemu podobní. Časem mě zarazilo to, že sice
potkáte okurek s oštěpem, ale ostatní prostředí hry je pojato
spíše vážně a někdy až melodramaticky.
V prvním městě a vlastně hlavním
městě celého království v hospodě si můžete přibrat další
hrdiny do party do celkového počtu tří kusů. Vy začínáte v
civilu jako minstrel, což je povolání, které má jak fyzickou
odolnost a dobré předpoklady k boji s meči či vějíři, tak může
i používat kouzla jak na léčení tak útočná. Další povolání,
které jsou k dispozici, a které se můžete později naučit jsou
klasická: mág, válečník, kněz, specialista na bojové umění a
zloděj. Ty se dají později rozšířit o povolání speciální:
paladin, sage (asi mudrc), gladiátor, arnamentalist (netuším),
ranger a luminary (asi ve smyslu osvícený). Ty se otevřou až po
splnění speciálních questů. Přičemž, některé schopnosti
mají povolání společné: třeba minstrel a válečník boj s
mečem, ale každé povolání má i svoje speciality, zloděj si
zvyšuje kritický útok a mág množství many apod. Tady mě trochu
vadilo, že když si změníte povolání, váš pracně nabušený
level spadne zpátky na 1, ale nezařazené body schopností vám
zůstanou a z toho vyplývá strategie jak nabrat co nejvíc bodů a
plně vycvičit jedno povolání: prostě musíte postavu dostat na
co nejvyšší level v několika povoláních. To by nebylo nic
strašného, ale časem se toto zvrhává jen v grindování potvor
pořád dokola. Právě grind je jediná možnost jak si zvyšovat
level u všech postav. Škoda, že jako v Chrono triggeru, když
postava nechodí s vámi se jí automaticky nezvyšuje level, takhle
když naverbujete nového člena skupiny má vždy level 1, je
pravda, že tohle uděláte skoro na začátku a oni se pak chlapci a
děvčata vypracují, ale i tak by mi to přišlo uživatelsky
příjemnější.
Infrastruktura hry je pojata rovněž
v klasickém duchu, ve městě najdete obchod s brněním, zbraněmi,
přísadami do lektvarů a kostel. Obchody jsou víceméně jasný, v
kostele si můžete oživit mrtvé a zrušit kletby, později priest
dostane i tato kouzla, takže pak se kostel hodí už jen k ukládání
pozice, když vám vybijí celou partu sníží se vám zlato co máte
u sebe na polovinu a objevíte se v posledním uloženém kostele.
Zlato si v hlavním městě můžete uložit do banky, tam potom
zůstane, přidávat se tam dá ale jen po tisících. Ještě k těm
mrtvým; je to docela morbidní, ale když vám zabijí někoho v
partě tak potom když pobíháte po světě, místo postavičky za
vámi jezdí rakev. Můžou i tři podle toho kolik postav je naživu.
Jak už jsem psal, grafici se tu vážně
vyřádili, okolní prostředí je krásně detailně propracované a
abych se přiznal kvůli grafice jsem to po cca třicáté hodině
vůbec hrál. Akce se totiž vyvíjí následovně: dojdete do města
(vesnice, školy...) zjistíte, že se tam něco děje a po pár
rozhovorech zjistíte co, projdete malinkatý dungeonek (většinou
pár jeskyní) a na konci sejmete bosse z něho vypadne fygg a jdeme
dál, přijdeme do města... A takhle to pokračuje dokud se
nedostanete k závěrečnému bossovi. Přitom příběhy
jednotlivých měst nejsou špatné, některé jsou dokonce velmi
povedené, třeba příběh bohaté dívky, která zůstane sama bez
rodičů v pobřežním městě, kde si později vysloužíte i
vlastní koráb, mi přijde jako velmi pěkně pojaté romantické
téma, které slabším povahám vžene slzy do očí. Přiznám se
bez mučenky, že jsem hru nedohrál a ke konci už jsem se ani
nesnažil plnit boční questy, prvotní nadšení někam vyšumělo
a důvod proč pokračovat dál se někam ztratil. A to jsem měl na
konci cca 40 hodin +/-, později jsem na netu našel, že pro plné
dohrání hry se vším všudy je třeba zhruba 170 hodin!
Jako začátečník v žánru jrpg,
Final Fantasy ještě nehrajíc, si netroufnu porovnávat tuhle hru s
dalšími v tomto žánru, ale zatím to byl nejslabší titul, který
se mi dostal pod ruku. Hra není špatná, to bych neřekl, ještě
si ji nechám pár měsíců uležet, dozrát, a pak se k ní pokusím
vrátit, ale teď bych se při hodnocení držel zlatého středu.
Stejně tak jsem nehrál ani jiné hry této série, takže i tady se
zdržím hodnocení.
Žádné komentáře:
Okomentovat