pondělí 13. února 2017

Culdcept DS (カルドセプト)


Karetních her nalezneme všude bezpočtu, na mobilních herních zařízeních se nám počet povážlivě snižuje, ale i tak se občas objeví pěkný kousek a tak po YuGiOh! tu máme dalšího vyzývatele populárních Magic the Gathering, tentokrát s příchutí úspěšné stolní hry Monopoly, u nás známé spíš jako Sázky a dostihy. Jak tenhle mix může fungovat? No, v západních zemích to pravdu žádná sláva není, verze pro PS2 byla v Americe přijata velmi chladně a proto na Nintendo DS už se nikdo nesnažil o lokalizaci do některého z germánských či románských jazyků. No dobře, kdyby se nesnažil vůbec nikdo, tak by tahle recenze nikdy nevznikla, naštěstí se našla banda nadšenců, kteří vzali osud do svých rukou a udělali vlastní, amatérský překlad 98% všech textů ve hře, takže si sice zahrajeme jen z flash karty, ale zato v jazyce nám většinou srozumitelném, a to anglickém. Tak a teď zpátky ke hře: V úvodním menu na nás vykoukne neurékom možností pro jednoho i více hráčů. Od klasického story módu přes arcade mód po možnost hraní s lokálním multiplayerem a případně hry přes internet. Jelikož neznám nikoho z blízkého okolí, kdo by toto hrál, věnoval jsem se pouze story módu. Po jeho zvolení se rychle vrhnete do akční vřavy, jezdíte po mapě, usazujete potvory a najednou zjistíte, že jste prohráli.
Hmmm tak znovu, tentokrát se podíváte na možnost probrat si balíček karet a seznámit se, co vlastně, která dělá. Při počátku hraní pak neodklikáte chatrný pokus o tutoriál beze čtení a pozorně si ho pročtete. Musím říct, že toto je jedna z japonských her, kde se neprodíráte tunami rozhovorů a neluštíte obsazení rozvíjejícího se příběhu, prostě dostanete karty, trochu poučení a šup, už se jede. Na začátku každého kola můžete buď použít kouzlo, které protivníkovi kapku znepříjemní život, nebo vám naopak trochu pomůže, a nebo rovnou hážete kostkou. Po mapě si můžete víceméně jezdit, jak je libo, jestli se vydáte do prava či doleva, nahoru či dolů je pouze na vás. Mapa se může skládat z několika druhů políček, některá jsou klasická jako země, oheň, vítr a voda, dál můžete narazit na různé obchody s kartami, oltáře bohů, kteří vám mohou udělat pěkný zmatek na bojišti a hromadu dalších věcí. Tvar mapy je také docela různorodý, počáteční je obvyklý okruh, ale později narazíte i na mapky kde se do jiných částí nedostanete bez použití teleportů. Takže, ujasníme si počáteční koncept, máme postavičku, v ruce pár karet, před sebou otevřenou cestu a hurá do terénu! Málem bych zapomněl na protivníka, kterých může být i víc, ten totiž má to samé, navíc ho řídí počítač, takže pokud může využít specialitu některé karty, o které se vy pouze domýšlíte, co by asi mohla udělat a pomůže mu to, tak si pište, že ji použije.


A konečně jedeme! Znalému člověku už tak nějak dojde, že symboly na kartách vašich nestvůr budou mít nějakou spojitost s druhy políček, na která můžeme vlézt, takže vodní potvora si bude víc hovět ve vodě, ohnivá v ohni a trpaslík v lese... Některé obludy dokonce mají i omezení, že na jiná políčka je ani dát nemůžete, na druhou stranu pokud zrovna nemáte potvorstvo rovné políčku, na kterém zrovna stojíte, není všem dnům konec, klidně ho tam můžete postavit, ale nedostane bonus k útoku či životům jako kdyby k políčku náleželo. No ano, pokud je políčko již obsazené od soupeře, můžete se pokusit jeho zviřátko zničit některým z vaších v ruce držených. Veškeré činnosti vás stojí magickou energii, ovšem každé políčko, jež obsadíte vám ji zase přidává, jen musíte projet všechny "checkpointy" neboli speciální části mapy a vrátit se zpět do města, kde hru začínáte a energie se vám doplní. Magická energie je také to, oč tu běží, pokud získáte počet, který je stanoven k vítězství, stačí se pak jen vrátit na úvodní políčko a hurá máme vyhráno! Takže v podstatě stačí nasbírat co největší počet políček, což není tak jednoduché, jak se zdá, protože každý protivník na vás bude zkoušet jinou taktiku, jeden do vás bude bušit obludkami vybavené speciální zbrojí, další si bude vypomáhat kouzly a třetí na vás udeří specializovanou armádou, která nechá tu vaši potupně zašlapanou v prachu. Na úplném úvodu hry si vyberete balíček s jistým obsahem, po každé hře, i prohrané, dostanete určitý počet nových karet, které si přidáte do svého původního balíčku, přičemž počet všech karet v něm obsažených nesmí přesáhnout číslo 50. Karty se dělí na postavy s nimiž obsazujete políčka, kouzla, kterými můžete ubližovat protihráčům a speciální předměty (např. brnění, zbraně) jež přidávají životy případně útok vašemu zvířectvu. Všechno to má samozřejmě hromadu speciálních vlastností a dá se různě kombinovat, ideální jsou potvory s možností si místo speciálního předmětu vzít na pomoc jinou potvoru, nebo další na které nefunguje magický útok...



















Prostě možností je spousta a stejně tak i zábavy, jednotlivé hry vyjdou časově asi na hodinu a to i ty, které nevyhrajete. Hra mi osobně přijde poměrně těžká, než přijdete na to jak si správně poskládat balíček. U mapy s opičím králem mi trvalo hezky dlouho než jsem toho holomka dostal, o to víc byla větší radost z vítězství a pak přijdete na další mapu a váš pečlivě vybraný balíček je opět rozmetán v prach a můžeme skládat znovu. Asi není v možnostech recenze popsat všecny herní stavy a techniky, ale rozhodně to není hra těžká k naučení. Concept Culdceptu je jednoduchý, oproti YuGiOh! rozhodně. Naučíte se to rychle a pak už se jen zdokonalujete, ale  to neznamená, že po třetí mapě budete pořád vyhrávat. I když tahle recenze nemá navnadit nikoho ke koupi flash karet pro DS, měla by být spíš takovou vlaštovkou pro vycházející slunce, verzi Culdceptu pro 3DS, které je jasné must have pro všechny nadšence do karetních her a to včetně mariáše!

Žádné komentáře: