pondělí 13. února 2017

Soul Bubbles (2008, Eidos Interactive)




Počítám, že tuhle lahůdku moc lidí asi znát nebude. Než se pustím do popisu o čem to vlastně je, chtěl bych se letmo zmínit o jednom spolutvůrci. Je jím Frédérick Raynal, který má na kontě legendární survival horror Alone in the Dark (1992) a pak vynikající nezvykle zpracovanou Little Big Adventure (1994). Spolu s Olivierem Lejadem a Omarem Cornutem dal dohromady studio Mekensleep, které v roce 2008 vydalo právě tento husarský kousek (no on Raynal v roce 2006 odchází dělat pro Ubisoft, takže u vydání už nebyl).
Příběh je jednoduchý, jak už to tak u logických her chodí, i když logických... do žánru logických hříček bych ji asi nezařazoval. Na začátku se seznámíte se svou postavičkou, kterou budete mírně ovlivňovat váš okolní svět. Jako šamanův učedník musíte zachránit co nejvíc duší, po cestě posbírat popadaný hvězdný prach a k otevření dalších levelů i nějaké ty kalabasy (calebas) a to je vše. Trošku se nám to komplikuje tím, že duše jsou nehmotné a tudíž je nelze jednoduše nacpat do báglu a šupajdit s nimi na konec levelu, ale musíme kolem nich vytvořit bublinu a tu pak bezpečně dofoukat ke kostce kde už budou duše v bezpečí. Foukání je jeden způsob jak můžete interagovat s okolním světem a jediný, jak posouvat bublinu tam, kam chcete. Ve hře také použijete tři zvířecí masky: s pomocí ptačí můžete vytvořit bublinu novou, protože duše moc dlouho na čerstvém zduchu nevydrží, další je sloní a s tou můžete vysávat z bubliny vzduch, aby se dala protáhnout i menšími dírami. Poslední maska je leopardí a s pomocí té můžete buď rozseknout bublinu na menší části, nebo ji zase spojit, a nebo přesekávat liány, které se vám budou lepit na bublinu s dušemi.
Tohle jsou veškeré prvky, které vám budou pomáhat na cestě za záchranou duší a teď něco k ovládání. Je vidět, že tahle hra je určená pouze pro Nintendo DS, pracuje totiž skvěle se stylusem, takže tlačítka vůbec nepotřebuje, pouze směrovým křížem vybíráme masky, které právě chceme použít. Stylusem tedy ukazujete, jakým směrem a jakou intenzitou budete bublinu nebo bubliny  popohánět a co jakým směrem rozseknete.

První tři kola jsou klasickým tutoriálem a pak už hurá do boje. S foukáním si musíte dávat pozor, protože shaman sice má silný dech, ale rozhodně ne nekonečný. Rovněž nástrah, které nám můžou bublinu propíchnout je celkem dost, od různých ptáků, žab a hmyzu až po foukačky se šipkou nebo různé vyjíždějící ostny, ostnaté keře apod. Musíte být proto pořád na pozoru a hlídat si, co je před vámi, na počátku je totiž celá mapa zakrytá a vy ji odkrýváte až svým cestováním, ale pozor! Pouze s bublinou s dušemi. Když si uděláte prázdnou bublinu, sice jí můžete někam odfouknout, ale mapa zůstane zakrytá a bublina pak někde ve tmě po chvíli praskne. Bublinu můžou ovlivňovat i další živly, například vodní a vzdušný proud ji může občas zanést pěkně daleko, sypající se kameny zase pěkně zbrzdit a oheň prasknout. Výborné je, že když vytvoříte prázdnou bublinu ve vodě, bude naplněná vodou a pak už ji stačí jen přesunout k hořícímu ohni a voilá!
Každý level začínáte tím, že zavřete duše do bubliny a vydáte se cestou, kterou ukazují částečky hvězdného prachu a ty vás dovedou až ke konci levelu. Jednoduché, že? Tohle, alespoň ze začátku, jednoduché opravdu je, horší je najít poschovávané kalabasy, což jsou takové malé zelené dýně, bez kterých se do dalšího levelu nedostanete. V každém levelu jsou schované tři, ale nemusíte se bát, k postupu všechny tři nutně nepotřebujete, ale přece jen je lepší pocit dokončit level se všemi. Nejednou jsem se vracel až od konce, abych ještě nějaký zbývající našel, ale naštěstí levely nejsou extrémně dlouhé a z mapy se dá většinou zjistit, kde by se ta potvora mohla asi schovávat.

Nakonec jsem si nechal mediální stránku hry. Hudba je příjemná a jemně podmalovává atmosféru jednotlivých úrovní. Jedná se spíš o takový hudební minimalismus a rozhodně mě po několika hodinách poslouchání při hraní neomrzel. Grafika je také velmi příjemná pro oko, je vidět, že klasická 2d kresba má stále co říci, jemně zvolené tóny uklidňují i vaši duši a na celé je vůbec radost koukat. Když k tomu přidáte výborně zpracovanou fyziku bublin a jejich interakce s okolím, dostanete klenot do sbírky každého, koho baví hrát na Nintendu DS.

Žádné komentáře: